ANGST

Det er godt at kunne være bange. Det hjælper os til at reagere hensigtsmæssigt, når vi møder noget, der er farligt. Helt basalt sikrer det artens overlevelse. Vi skal kunne flygte, kæmpe eller lægge os død, når vi er i situationer, der truer os.

Det er, når der ikke er noget at være bange for og vi alligevel føler os bange, at vi taler om angst. Angst er en oplevelse i kroppen, følelserne og tankerne, at noget farligt sker eller kommer til at ske. Angst i sig selv er ikke en sygdom, men en massebetegnelse for bekymring af den ene eller anden art. Der er et kontinuum af styrken af angstfølelsen, fra mild bekymring til alvorlig, invaliderende angst.

Uanset hvor stærk angsten er, er det en ubehagelig følelse og en følelse man gerne vil undgå. Derfor kan angsten få os til at opføre os på en særlig måde, for at få den til at gå væk. Mange taler ikke med andre om det, for man tror, at man er den eneste, der har det sådan.

Måske du kan genkende det der med at blive bange for at blive bange – fx når du skal vise noget frem/lave et oplæg i klassen – og du tænker på det inden, kan det give kriller i maven og lidt hjertebanken. Det kan være, at du forestiller dig, at det går helt galt og at du fjumrer, så det bliver en fiasko og alle griner af dig. Det kunne så få dig til at tænke, at du ikke tager hen og laver oplægget af frygt for, at det kommer til at ske! Og derfor bliver hjemme fra skole og siger, at du er syg.

Det kunne også være, at du ikke vil i seng, for du ved, at du bliver bange i mørket og derfor ikke kan falde i søvn, eller at du ikke vil over til en kammerat, fordi du er bange for at få hjemvé.

Når et barn har det sådan, så fylder angsten for meget. Det begrænser de ting, barnet gør og det får barnet til at trække sig fra ting, situationer, sociale sammenhænge eller andet, som det før har nydt eller har haft det godt med.

Her kan det hjælpe at tale med en psykolog. Terapien kan være med til at barnet/den unge får øje på de uhensigtsmæssige tanker og den frygt, der kommer af noget, der ikke er farligt og derfor kan få nogle andre, mere hensigtsmæssige måder at føle, tænke og derfor handle på.
Det hjælper at tale om det, der er svært!

Kontakt mig

Her kan du sende mig en besked. Udfyld formularen og jeg vil svare dig så hurtigt som muligt.





Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Din besked